I Wanna Be Me. Thinspo and fitspo

Direktlänk till inlägg 4 november 2011

Motivation till att sluta röka!

Av Go-go - 4 november 2011 15:33

En förutsättning som hjälper för att kunna träna, och få ut optimal effekt av träningen är ju att inte röka... Jag veeet, skittråkigt att tänka på.

Alla vet hur dåligt rökning är, och bla bla bla. Jag ska inte tjata en massa om det, och skrämselfakta hit och dit!

MEN, för Dig som söker lite motivation och inspiration till att sluta, så lägger jag här upp lite sådant! (Jag slutade för ett litet tag sen, och läser detta då och då, det är otroligt inspirerande!) Viktigt!: Bestäm ett datum, förbered dig mentalt innan, genom att vänja dig vid tanken. Sök inspiration på nätet, eller vad som helst. Well, här är min favorit-lista!: (Ur en broschyr jag fått från "Sluta-röka-linjen")


Det här händer EFTER rökstoppet:


Efter 20 minuter

* Har ditt blodtryck och puls gått ner till en normal nivå

* Har temperaturen i händer och fötter börjat återvända till det normala

* Har du tagit bort en viktig orsak till att få rynkor i ansiktet alldeles för tidigt

* Slipper du oroa dig för de mer än 4000 giftiga ämnen som finns i varje cigarett. Bland annat mer än 50 cancerframkallande ämnen, och ämnen som kan ge hjärtinfarkt, stroke och KOL


Efter 8 timmar

* Börjar kolmonoxidhalten i ditt blod att minska och närma sig det normala. I och med det får syret mer plats, och syre-halten i ditt blod har blivit normal

* Har du förlängt ditt liv med 5 minuter för varje cigarett du inte har rökt


Efter 24 timmar

* Har riskerna för hjärtinfarkt börjat minska

* Har du sparat kostnaden för ett cigarettpaket, om du tidigare rökt ett paket om dagen. Börja lägga undan de pengarna för att kunna belöna dig längre fram!


Efter 2 veckor-3 månader

* Har din blodcirkulation och lungkapacitet blivit så pass mycket bättre att det känns lättare att röra på sig

* Har du fått ökad blodcirkulation också i ryggkotorna, och därmed minskat risken för ryggbesvär

* Har risken för tandlossning minskat

* Har din hud börjat återfå en frisk rosa ton, istället för den tidigare gråaktiga

* Har du om du är kvinna ökat möjligheterna att bli gravid

* Har du om du är man ökat din förmåga att få erektion

* Har ditt smak och luktsinne förbättrats

* Har du slutat minst 4 veckor innan en operation minskar risken för komplikationer med hälften

* Tar du läkemedel för allvarliga sjukdomar, får de avsedd verkan, och får mycket bättre effekt.


Efter 4-6 månader:

* Har flimmerhåren i dina luftrör återhämtat sig

* Har du fått minskad hosta och slembildning om det var ett problem tidigare

* Har du sluppit lägga ner ca 500 timmar på att röka och du har sluppit föra handen till munnen ca 20 000 gånger

* Har de skador som rökningen orsakat i dina blodkärl börjat repareras

* Är risken för att du ska drabbas av en blodpropp mycket mindre än när du rökte

* Börjar du känna dig mycket piggare än när du rökte


Efter 1 år

* Har du snabbt minskat risken för förträngningar i dina blodkärl och risken för hjärtinfarkt är bara hälften så stor som om du hade fortsatt röka

* Har ditt immunförsvar blivit bättre, och du kan lättare stå emot förkylningar och andra sjukdomar

* Är risken att du ska få allergier och luftrörskatarr betydligt mindre

* Har din kropp fått förmågan att snabbare läka magsår och minskat risken för återfall

* Har du sluppit lägga ut pengar för din dagliga cigarettkonsumition 365 gånger

* Har du fått en friare tillvaro, och är inte längre beroende av nikotin


Efter 5 år

* Är risken för att du ska få stroke nästan lika liten som hos den som aldrig rökt

* Har celler som varit i ett förstadium till att utveckla cancer fått en möjlighet att läka

* Har riskerna för att du ska utveckla cancer i mun, hals, matstrupe, urinblåsa, njurar, livmoderhals och bukspottskörtel minskat betydligt

* Har du sparat 5 gånger 365 gånger din dagliga cigarettkostnad i kronor för cigaretter


Efter 10 år

* Är risken för att du ska få lungcancer reducerad med 70% jämfört med om du fortsatt röka

* Har du sparat dubbelt så många kronor jämfört med 5-årsdagen

* Har du fått extra tid som motsvarar ungefär 1 år av den vakna tid du före rökstoppet ängnade åt rökning

* Har du fått ett rikare och friare liv, och förbättrat din hälsa väldigt mycket, jämfört med om du hade fortsatt röka


OM DU TIDIGARE RÖKT CA ETT PAKET OM DAGEN

HAR DU EFTER 30 ÅR

SPARAT ÖVER EN HALV MILJON KRONOR

PÅ ATT INTE ANDAS IN GIFTIG RÖK!


 



 
 
drängen

drängen

4 november 2011 19:12

jag var beroende av cocacola för några år sen och min motivation till att sluta var inte bara att tappa i vikt. det var pengar med. nu köpte jag bara en liter av skiten varje dag när jag hade pengar. en tjuga kostade det om dagen bara men 20kr*365dagar gör 7300kr. nu vet jag inte vad rökning kostar men det ger säkert en massa pengar över. förövrigt tappade jag 7kg ENBART pga att jag slutade med cocacolan. det kändes bra. :)

http://livetsomdrang.bloggplatsen.se

Go-go

4 november 2011 20:35

Oj! Men grattis att du har kunnat bryta det beroendet! Skitbra jue! =) Ja, 20 kr om dagen blir fort mycket. Ciggen jag köpte låg på mellan 35 och 50 kr om dagen, det blir skrämmande- och motiverande att kolla vad det blir, he he...
7 kg är ju mycket! Förstår att du blev glad!=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Go-go - 5 januari 2012 20:28

  Efter ett rätt lååångt brake, ska jag nu fortsätta blogga! Känns bra.Dagens inspiration:                 ...

Av Go-go - 4 december 2011 23:07

    (Sorry att jag inte uppdaterat det senaste, men det ska det bli ändring på! ;-))   DAGENS INSPIRATION!                                   ...

Av Go-go - 20 november 2011 15:14

  Dagens inspiration!                                         ...

Av Go-go - 13 november 2011 21:09

Något som inspirerar mig, när det gäller viktnedgång och träning- är att se framsteg som andra gjort. Så här är några vackra, starka och fantastiska tjejer som verkligen har lyckats förändra sina kroppar!                        ...

Av Go-go - 12 november 2011 21:25

   Mental träning!   Mental träning är VÄLDIGT annvändbart, inom många områden. Boken som fick mig inspirerad att börja heter "Självbildsboken- hitta Din kraft!" (skriven av Eva Johansson), och den vill jag starkt rekomendera! Att kunna annvända men...

Presentation


Välkommen! Jag har länge letat efter en blogg som innehåller SUND "thinspo och fitspo". Inte hittat någon, så nu gör jag en egen. Här samlar jag allt som inspirerar mig.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad får dig motiverad att träna?
 Att jag blir snygg av det
 Att jag mår så bra av det
 Att jag lever längre av det
 Tävlingar, att överträffa mina egna eller andras prestationer
 Gemenskap
 Ingenting, jag tränar inte
 annat alternativ (Berätta gärna vad, i en kommentar!)

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards